Amikor a múlt héten Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős
szakállamtitkárnál tárgyalt a PDSZ küldöttsége, az államtitkár továbbra sem
volt hajlandó időpont-javaslatot adni a sztrájkbizottsági egyeztetésre. Ekkor –
feltételes módban – belengetett egy 10 százalékos pótlékot, amit az ágazat
munkavállalóinak fizettek volna. A részleteket a következő egyeztetésünkre
ígérte, most
mégis egyeztetés nélkül bejelentett a minisztérium – ezek szerint
erről sem kívántak tárgyalni az érdekképviseletekkel.
MIT PÓTOL A PÓTLÉK?
Jó ha tudod: ez a 10 százalékos pótlék nem béremelés.
Hogy mihez képest kapsz 10 százalékot, egyelőre még nem is világos. Mivel
pótlékként érkezik hozzád, bármikor elvehetik. A PDSZ-t ráadásul ugyanezen
egyeztetésen úgy tájékoztatták, hogy ha ez a terv valóra válik, akkor az intézményvezetőknek
és a helyetteseiknek viszont közel 100%-os pótlékemelést kívánnak juttatni. Így
kívánja megosztani a kormányzat az elégedetlenkedőket.
A kormány szándéka egyértelmű: az intézményvezetők
lekötelezésével próbálja lenyomni a torkunkon a kifizetetlen túlórákat, az
elfogadhatatlan fércmunka NAT-ot, az iskolai erőszakra adott impotens
válaszokat. Még árulkodóbb, hogy az így lekötelezett intézményi helytartók
kezébe egy újabb eszközt is adnak: a rendelet szerint egy-két kivételezett
esetben az „intézmény vezetője a kiemelkedő teljesítményt tovább ösztönözheti,
havonta legfeljebb bruttó 101 500 forinttal”.
Az így „megvásárolt” intézményi helytartók feladata lesz az,
hogy kezeljék azt a feszültséget, amely a nemzeti alaptanterv miatt
megváltozott tantárgyi óraszámokból keletkezik. Erre lesz kitűnő eszköz, hogy a
NAT (vagy NER) –konform kollégákat eseti díjazásban részesítsék, amennyiben
elvégzik az elvárt politikai(?) feladatokat.
A PDSZ álláspontja ugyanakkor nem változott:
továbbra is követeljük, hogy béreinket a mindenkori és ne a
2014-es minimálbérhez igazítsák.
a sok éves elmaradt béremelések miatt egy egyszeri, 60%-os
illetményfejlesztést látunk kizárólag elfogadhatóknak, egységesen, minden
oktatási dolgozónak.
A fentiek miatt fenntartjuk a sztrájkbizottságunkat, és
továbbra is arra szólítunk fel mindenkit, így a partnerszakszervezetet is, hogy
támogassa ezt a törekvésünket! A felajánlott „juttatások” elfogadhatatlanok, a
vezetőknek és a többi munkavállalónak juttatott pótlékok közötti különbséget
egyszerre tartjuk sértőnek, felháborítónak és abszurdnak.
10% = 2020-BAN KEVESEBB, MINT 0%!
A belengetett bérpótlék-emelés számos okból felháborító a
fentieken felül is:
Az életpályamodell bevezetésekor fél tucat pótlékot, egyéb
juttatást olvasztottak be az alapbérbe. (A béremelés kb. 30%-át így fedezték,
arra hivatkozva, hogy ne pótlékot adjanak, hanem tisztességes alapilletményt.)
Mi történik most? Pótlék formájában jön az emelés, amely az
életpályamodell kudarcának újabb közvetett elismerése.
Kásler miniszter téved: ma nincs Magyarországon diplomás
bérminimum. A pályakezdő, gyakornok tanárok bére azért emelkedett január 1-től
8%-kal, mert nem érte el a garantált bérminimumot, az ún. szakmunkás
minimálbért. Erre jön rá majd július 1-től a 10 %-os pótlék és így emelkedik a
bérük 18%-kal, amely messze nem elegendő a pedagógushiány elhárítására, a
súlyozott emelésre, vagyis arra, hogy különösen a pályakezdők béremelése kapjon
nagyobb hangsúlyt.
Éves szinten a belengetett 10 %-os pótlék, figyelembe véve a
2020. évre prognosztizált inflációt (4-5%) kb. 0% reálbér-növekedést
jelent ebben az évben.
SZTRÁJKOT!
A sztrájkkal kapcsolatban álláspontunk, hogy a közoktatásra
nem vonatkozik a sztrájk alatti elégséges oktatás kötelezettsége! Mivel a
legutóbbi, jogerős ítélet szerint a kormánnyal kell az ún. még elégséges
szolgáltatásról egyeztetni, álláspontunk, hogy az óvodai nevelés és iskolai
oktatás nem olyan, a lakosságot alapvetően érintő tevékenység, mint a
sztrájktörvényben példaként felsorolt közforgalmú tömegközlekedés, távközlés,
az áram, a víz, a gáz és egyéb energia szolgáltatása.
A PDSZ ugyanakkor nem zárkózott el olyan megállapodás
megkötésétől, amelyet már a tavalyi évben megkötött tankerületi központokkal és
szakképzési centrumokkal. Ennek lényege, hogy ott, ahol nagy az előzetesen mért
sztrájkkészség, nem szerveznek felügyeletet. Gyermekfelügyelet csak olyan
intézményben legyen, ahol alacsony a sztrájkkészség.
A kormány tárgyalódelegációja ezzel szemben azt szeretné, ha
nemcsak, hogy felügyelet, de tanítás is lenne a sztrájk alatt, a tanórák
mintegy 90 százalékát megtartanák. Ez a PDSZ számára egyértelműen
elfogadhatatlan.