PDSZ: Érdekvédelem, jogvédelem, függetlenség, szolidaritás, szolgáltatás
Felálltak a P.Ö.CS-ök!
2015. szeptember 27. 00:02, Sz.R.
Cimkék: pdsz, ráció
Egymást figyelik és osztályozzák az iskolákban a pedagógusok, megalakult ugyanis a Pedagógusok Önértékelési Csoportja, azaz felállt a P.Ö.CS. A célokról Mendrey Lászlót, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnökét kérdezték a TV2 Mokka című műsorában. 

Elnök Úr! Tényleg felállt a P.Ö.CS.?

Valóban megalakultak már az első önértékelési csoportok, tehát a P.Ö.CS.-ök, hiszen minden tantestületben meg kell ezeket szervezni, ugyanis ezek a pedagógus minősítési rendszer részei. Ezek a csoportok az állami értékelési rendszer elvárásainak megfelelően működnek, és nagyon rossz az íze, hiszen ,,jelentek" a kollégámról és minősítek is egyben - tudtuk meg a PDSZ vezetőjétől.

 

Miért éppen P.Ö.CS?

Nem én vagyok a keresztapja a gyereknek, talán a Klik vagy az államtitkárság tudja, honnan ered az elnevezés. Én megvallom őszintén felnevettem, amikor megláttam. De elsősorban nem a névvel, hanem a rendszerrel van a baj, illetve azzal a szisztémával, amibe ezt beépít(het)ik.

 

Szerintem mindenki tudja a pedagógusokról, ki a jó pedagógus, és ki nem...

Igen, és ezért (is) gondolom úgy, hogy ennek a kimondásával 3 embert felkenni, illetve megbízni ezzel a felelősséggel, nem vall átgondolt döntésre. Sajnos ebben az országban van egy nagyon rossz hagyománya az egymásról történő jelentéseknek, akár működő tantestületeket is szétverhet egy ilyen, annak ellenére, hogy nem biztos, hogy ez a cél.

 

Hogyan értékelik a pedagógust?

Érdemes leszögezni, hogy pedagógusnak rendelkeznie kell egészséges önkritikával, önreflexióval. Megtanítják, hogyan kell a pedagógusnak kívülről látni magát, de az egészen más, mint ez a rendszer. Az értékelés egyébként úgy zajlik, hogy beülnek a pedagógus 2-3 órájára, és megnézik, leellenőrzik azt, de a portfóliáját is megtekintik, emellett a tantestületben is ellenőrzik egymást a kollégák.

 

Jó ez a módszer?

Véleményem szerint értelmezni lehet, de értékelni nem, mert mindenkinek - még a pedagógusoknak is - lehet jó és rossz napja. A portfólió és az adminisztráció minősége nem feltétlenül határozza meg, hogy jó-e a pedagógus vagy nem. Kihozza-e a gyerekekből a maximumot, vagy visszafojtja azt, ebből nem derül ki. Szerintem sem a P.Ö.CS., sem a minősítési rendszer nem jó.

 

Honlapunk megtudta, hogy a P.Ö.CS.-ök már több iskolában megalakultak: a Hívatlanul Facebook-csoportban írt egyik komment szerint eddigi tevékenységük abból állt, hogy kérdőíveket küldtek a szülőknek, amelyekkel egy-egy tanárt kell ''osztályozniuk'' egytől ötig. Ugyanakkor van, ahol már azt is beosztották, kit mikor fognak ellenőrizni - a tantestület háromnegyedét ebben az évben. Nem mindenki ilyen lelkes: az egyik tanár azt írta, az ő intézményvezetője csak legyintett, és megvonta a vállát. Egy másik pedagógus szerint ''ezzel is pontosan ugyanaz a baj, mint a többi intézkedéssel: a P.Ö.CS felülről ráerőltetett, bürokratikus, átgondolatlan kényszer - egyes pedagógusok ingyenes többletmunkájával, mindenki megfélemlítésével.''

 

Mit ellenőriznek?

A tanároknak a kollégájukat többek között az alapján kell értékelniük, hogy mennyire ismeri a Nemzeti Alaptanterv szerinti tantárgyi követelményeket, áttekinthetőek-e a beszámolói, alapos-e a dokumentációja, nevelési kérdésekben konzultál-e velük, szervez-e a diákoknak szabadidős programokat, örömmel tanít-e, szakmai vitákban nyitott és toleráns-e, képezi-e magát, vannak-e új kezdeményezései. Az önértékelő kérdőívben is hasonló kérdések szerepelnek, a tanároknak pedig a diákokkal, szülőkkel, kollégákkal való kapcsolatukat is értékelniük kell.

Képgalériák
2019. december 24.
2019. december 01.
Cimkefelhő
Naptár
Videók
2019. május 05. 17:16
2019. április 03. 21:13