PDSZ: Érdekvédelem, jogvédelem, függetlenség, szolidaritás, szolgáltatás
Kerekasztal beszélgetés a 9 évfolyamos általános iskoláról
2015. március 20. 17:19, Szita Róbert - Kiséri-Nagy Ferenc
Cimkék: pdsz
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete kiemelt fontosságúnak tartja a közoktatás területén folyó átalakítások kérdését. Ezek közé tartozik a kilenc évfolyamos képzés gondolatának ügye is. Az elmúlt időszakban napvilágra került elképzelések figyelmes tanulmányozása egyértelművé teszi - a kormányzat is ráébredt a nemzeti köznevelési törvény okozta káosz tarthatatlanságára. Ezért aztán a PDSZ kerekasztal beszélgetésre hívta azokat a közismert és elismert szakembereket, akik véleménye meghatározó a témában...

Jelen volt Halász Gábor oktatáskutató, Nagy Emília középiskolai tanár (HAT), Miklósi László pedagógus (TTE), Radó Péter oktatáskutató, Pokorni Zoltán „ötletgazda” és Mendrey László pedagógus (PDSZ). A vita moderátora Tollner József, a PDSZ elnökségi tagja volt.

Elsőként Mendrey László üdvözölte a résztvevőket, majd sajnálatát fejezte ki, hogy mint máskor, a kormány oktatáspolitikusai most sem éltek a részvétel lehetőségével. Hangsúlyozta, hogy nehéz az elvárásoknak eleget tenni a rövid átfutási idő miatt, de nem vitatta a változás szükségszerűségét. Pokorni Zoltán ötletgazdaként a szerkezet átalakításának nehézségeit sorolta, majd azt mondta, hogy Nincs idő a finomításra. Az általános iskolákban hazánkban 5400 óra finanszírozott, ugyanakkor az európai átlag 7500 óra, míg Ausztráliában ez 10000 óra. Hozzátette: A pedagógiai módszerek reformja is szükséges, emellett a politika sietteti és nem segíti az alaposabb felkészülést. Van pozitív példa is, hiszen Lengyelországban nyolc évet szántak a sikeres feladatra.

Nagy Emília szerint vitatott, hogy a plusz évet az oktatás elejére vagy a végére tegyék. A középiskolai tanár a mozgás terápia bevezetését javasolta.

Radó Péter oktatáspolitikus a rendszerelemzés fontosságára és az ebből fakadó oktatási problémák megoldására hívta fel a figyelmet.

Halász Gábor szerint a modell létjogosultsága eldőlt. Az oktatáskutató szerint ma már a megvalósítással kell foglalkozni, figyelembe véve a még bőségesen rendelkezésre álló EU támogatásokat is. Hozzátette, hogy az új modell igényli a pedagógusképzés rendszerének újra gondolását.

Miklósi László szerint a új modell lehet hasznos, értékelhetetlen és káros is. A kormány oktatáspolitikája 2010-től csak a források elvonásában és a hatalom ideológiai módosításában nyilvánult meg. A TTE pedagógusa szerint át kell reformálni az egész képzési rendszert. Ha csak az ismeretátadás folytatódik, akkor az helyben járást jelent.

Képgalériák
2022. február 14.
2022. január 16.
Cimkefelhő
Naptár
Videók
2022. március 21. 23:10
2022. március 18. 22:48